– Vi vill skapa verkliga relationer med våra kunder, inte bara fokusera på vilka produkter vi kan erbjuda, säger Anna Karlsson, kontorschef på Handelsbanken i Kungsängen. På bilden med sina medarbetare, fr vänster Nasrin Mohammadi, Caroline Högerberg, Karin Morin, Anna Karlsson, Linda Lennehed, Lena Brolén.
Under förra året genomförde Handelsbanken sin första stora omorganisation på femtio år. Det innebär färre kontor men också att de lokala kontoren kunnat öka sin kompetens och sitt beslutsfattande.
Det gäller i högsta grad kontoret i Kungsängen som nu befäster sin starka position på en mycket intressant och växande marknad.
– Trots färre kontor är vi ändå den bank i Sverige som har fortsatt flest kontor med ett stort kontorsnät runt om i landet. Överallt där vi finns representerade har vi ambitionen att vara en viktig och framträdande del av det lokala samhället. Här ligger en del av vår styrka. Vi kan Upplands-Bro, säger Anna Karlsson, kontorschef på Handelsbanken i Kungsängen.
Det handlar om stark lokal förankring med kännedom om marknaden i Upplands-Bro, inte minst bostadsmarknaden. Men också om det personliga mötet, både med privat- och företagskunder.
– Vi är visserligen ett litet kontor men har samtidigt den stora bankens resurser i ryggen, betonar Anna Karlsson.
Det innebär att alla kunder kan erbjudas spetskompetens med avancerade lösningar inom alla tänkbara bankärenden, allt från kapitalrådgivning, förvaltning och sparande till private banking och cash-management.
Det personliga mötet är fortsatt högt prioriterat. Samtidigt finns givetvis ett komplett digitalt serviceerbjudande att tillgå och som hela tiden utvecklas efter kundernas önskemål och behov.
– Vi är som vi brukar säga både lokala och digitala. Vi vill möta allas behov och önskemål. Men vi ser att väldigt många kunder föredrar att besöka oss och på riktigt lära känna sin bankkontakt. Det gäller även ungdomar som är födda in i den digitala världen, konstaterar Anna Karlsson.
Vid livets stora och viktiga händelser vill man inte vara anonym, utan man vill mötas genom ett personligt möte, fysiskt eller digitalt. Det kan vara köpet av den första lägenheten, det första huset, sparandet till barnen, inför pensionen och så vidare.
– Vi är banken för hela livsresan. Det förutsätter tillit och ett stort förtroende och kan ta lång tid att arbeta upp. Vi har många kunder som vi följt under många år, även vidare till kommande generationer, barn och barnbarn. Och de som flyttar härifrån kan fortsätta vara kvar i banken.
Att Handelsbanken alltid över tid ligger i topp vid olika undersökningar av kundnöjdhet är ingen slump, menar Anna Karlsson.
– Vi ser varje kund som unik med specifika behov och önskemål. Att de här ger långsiktig nöjda kunder säger sig självt.